Veel gestelde vragen - en antwoorden
Welkom op de Veelgestelde Vragen-pagina van Power@home. Hier vindt u antwoorden op de meest voorkomende vragen over onze thuisbatterijen. Of u nu meer wilt weten over hoe onze batterijen werken, wat de voordelen zijn, of hoe u het meeste uit uw energieopslag haalt, deze sectie biedt u de informatie die u nodig heeft.
Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder!
Energie management Systeem
De EMS van Power-Home is een geavanceerd machine learning-algoritme dat speciaal is ontwikkeld om het beheer van je thuisbatterij te optimaliseren. Dankzij deze slimme technologie leert het EMS automatisch van jouw energieverbruik en past zich voortdurend aan om de efficiëntie van je batterij te maximaliseren. Hierdoor kan je batterij proactief deelnemen aan verschillende energiemarkten en profiteer je van de beste tarieven en energiedeals.
Je kunt de EMS eenvoudig activeren via de daarvoor beschikbare app, beschikbaar voor zowel iOS als Android, zodra je energiemanager of thuisbatterij is geïnstalleerd. Bovendien biedt de energiemanager je de vrijheid om zonder beperkingen van energieleverancier te wisselen, zodat je altijd profiteert van de beste opties op de markt en volledig onafhankelijk blijft.
Dynamische energiecontract
Wat is een dynamisch energiecontract met uurprijzen?
De prijzen van een dynamisch energiecontract zijn direct gekoppeld aan de tarieven op de dagmarkten, ook wel de ‘day-ahead-markt’ genoemd. Op deze markten fluctueren de stroomprijzen elk uur. Met een dynamisch energiecontract kun je profiteren van deze prijsschommelingen door je batterij op te laden wanneer de prijzen laag zijn, deze energie thuis te gebruiken, en het overschot te verkopen wanneer de prijzen hoog zijn.Het dynamische karakter van dit contract betekent dat je stroom verbruikt of teruglevert op momenten dat de werkelijke prijs het meest voordelig is. Elke dag rond 15:00 uur worden de prijzen voor de volgende dag vastgesteld en bekendgemaakt. Deze tarieven staan daarna vast en kunnen niet meer wijzigen, zodat je precies weet waar je aan toe bent.
Wat is de groothandelsmarkt voor stroom? (EPEX)
De meeste energieleveranciers produceren de stroom die ze verkopen niet volledig zelf; in plaats daarvan kopen ze deze in op de groothandelsmarkt, waar de prijzen doorgaans lager liggen dan bij variabele of vaste contracten. In België gebeurt dit op de elektriciteitsbeurs Belpex en in Nederland op EPEX. Hier worden de prijzen elk uur bepaald op basis van vraag en aanbod, en deze worden 24 uur van tevoren vastgesteld. Dit proces staat bekend als de Day Ahead-markt.
Met Bliq ben je niet gebonden aan een specifieke energiemaatschappij. Je hebt de vrijheid om te switchen tussen verschillende aanbieders, zolang je maar een dynamisch contract hebt. Hierdoor kun je altijd zelf kiezen welke energiemaatschappij het beste bij je past en optimaal profiteren van de voordelen van de groothandelsmarkt.
Welke leveranciers bieden dynamische energiecontracten aan?
In Nederland bieden inmiddels meerdere energiemaatschappijen een dynamisch energiecontract. Dit zijn bijvoorbeeld EnergyZero, ANWB Energie, Easy Energy, Frank Energie, Nieuwe Stroom, Eneco, Budget Energie en Tibber.
Waarom moet ik een dynamisch energiecontract afsluiten bij mijn Bliq aansturing?
Ouderwetse energiecontracten bieden stroom tegen een vaste of variabele prijs. Bij deze contracten koopt jouw energieleverancier stroom in op de groothandelsmarkt en verkoopt deze met een marge aan jou door. Voor de stroom die je meer teruglevert dan je verbruikt, ontvang je vaak een bedrag dat aanzienlijk lager ligt dan de marktprijs.
Gedurende de dag zijn er doorgaans grote verschillen in de prijs per kWh per uur. Met een dynamisch energiecontract kun je hier slim van profiteren door op de juiste momenten energie in te kopen en te verkopen. Bij een vast of variabel energiecontract zijn deze prijsverschillen echter niet beschikbaar, waardoor je deze extra besparingen misloopt.
Kan ik mijn huidige leverancier van dynamische energie gebruiken?
Ja, je bent vrij in je keuze van energieleverancier. Mocht je al een dynamisch energiecontract hebben en hier tevreden over zijn kun je hier gewoon klant blijven.
De Huawei thuisbatterij
Wat is het voordeel van de Huawei thuisbatterij?
Met een Huawei thuisbatterij ben je in één keer volledig uitgerust. Dit alles-in-één pakket bevat een omvormer, batterij en de Energiemanager, waarmee je direct kunt profiteren van een optimaal energiebeheer. De Energiemanager van de thuisbatterij is compatibel met alle zonnepaneel-systemen en wordt geleverd inclusief professionele installatie, zodat je zonder gedoe kunt genieten van maximale energiebesparing en onafhankelijkheid.
Wat is inbegrepen in de installatie van de thuisbatterij?
Een Huawei thuisbatterij wordt geleverd met een standaard installatiepakket, dat de meeste situaties dekt. Dit pakket omvat een kabeltraject van maximaal 5 meter van de locatie van de batterij naar de meterkast, en het uitlezen van één zonnepanelensysteem. De installatie kan doorgaans door één elektricien binnen één dag worden uitgevoerd.
Bij ruim 90% van de Thuisbatterij-installaties vallen de werkzaamheden binnen deze standaard installatie. Indien er extra werkzaamheden nodig zijn, wordt dit tijdens de werkvoorbereiding met je besproken. Je hebt dan de keuze om het aangepaste aanbod te accepteren of er kosteloos vanaf te zien.
Voor welke situatie is een Huawei thuisbatterij geschikt?
Sinds begin 2023 bieden we Huawei thuisbatterijen aan in Nederland. Met een keuze uit 6 verschillende modellen is er voor ieder huishouden een passend systeem beschikbaar. Onze thuisbatterijen zijn compatibel met diverse toepassingen, zoals een warmtepomp en/of een laadpaal. We raden aan om een laadpaal altijd te voorzien van load balancing voor een optimaal energiebeheer.Met een slimme thuisbatterij profiteer je van de laagst mogelijke stroomrekening, zowel met als zonder zonnepanelen. Wil je meer weten over de plaatsing van een thuisbatterij in jouw woning? Neem dan contact met ons op.
Hoe gaat de installatie van een Huawei Batterij
Alle installatiekosten zijn bij de prijs inbegrepen*, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Onze installateurs zijn volledig gecertificeerd en beschikken over jarenlange ervaring in het installeren van thuisbatterijen.Voorafgaand aan de installatie plannen we een online werkvoorbereiding met je in. Tijdens dit gesprek bespreken we waar de batterij komt te staan, hoe het kabeltraject zal verlopen, en of er bijvoorbeeld een extra meter nodig is om je bestaande zonnepanelen uit te lezen.
Op de afgesproken dag komen onze installateurs langs om de batterij te plaatsen. Na de installatie wordt alles gedocumenteerd in een opleverrapport, inclusief foto’s, zodat je een volledig overzicht hebt van wat er is gedaan. Wil je meer weten over de installatie van een thuisbatterij? Klik hier voor meer informatie.
*Graafwerkzaamheden, zoals bij plaatsing in een schuur, zijn niet inbegrepen in de prijs en service.
Wat is de garantie van een Huawei thuisbatterij?
De Huawei thuisbatterij bestaat uit een reeks stapelbare batterijen en een Power-unit, die flexibel aan jouw energiebehoeften kunnen worden aangepast. Net zoals bij de batterij van je telefoon neemt de capaciteit van de thuisbatterij af naarmate deze ouder wordt. Om ervoor te zorgen dat je kunt vertrouwen op de prestaties van je batterij, geeft de fabrikant een vermogensgarantie af. Deze garantie verzekert je van een minimale capaciteit van 60% na 10 jaar, of zodra er 3,05 MWh per 1 kWh capaciteit aan stroom doorheen is gegaan.
Bij Power-Home staan we voor je klaar als het gaat om garantie-aanvragen. Zo heb je één vertrouwd aanspreekpunt voor al je vragen en hoef je je geen zorgen te maken over eventuele problemen met je batterij. Wel zo prettig!
Wat zijn de voordelen van een LFP-batterij?
Er zijn verschillende batterijtechnologieën op de markt, vooral wat betreft het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Bij Bliq kiezen we voor LFP (LiFePO4) batterijen, omdat deze technologie de meest veilige en duurzame optie biedt. LFP-batterijen hebben een lange levensduur en zijn gemaakt van materialen die op een milieuvriendelijke manier kunnen worden gewonnen, zonder de grote milieubelasting die bij andere materialen, zoals kobalt, voorkomt. Dit maakt onze batterijen niet alleen betrouwbaar, maar ook beter voor het milieu.
Veiligheid Thuisbatterij
Veiligheid van de Huawei LUNA2000 Thuisbatterij
De Huawei LUNA2000 thuisbatterij biedt een betrouwbare en veilige oplossing voor energieopslag in huis. Deze batterij is uitgerust met diverse geavanceerde functies om zowel de veiligheid als de prestaties te waarborgen.
Geavanceerde Veiligheidsfuncties
1. Veilige Batterijcellen
De LUNA2000 maakt gebruik van lithium-ijzerfosfaat (LiFePO₄) batterijcellen, bekend om hun uitstekende thermische stabiliteit. Dit type cel heeft een laag risico op oververhitting of brand, wat de batterij bijzonder veilig maakt voor gebruik in huis.
2. Vijf Lagen Bescherming
Deze batterij biedt een uitgebreide 5-laagse bescherming, waaronder:
– Celbescherming: Voorkomt dat individuele cellen oververhit raken.
– Elektrische Beveiliging: Biedt bescherming tegen kortsluiting en overspanning.
– Structurele Bescherming: Beschermt de batterij tegen fysieke schokken.
– Actieve Bescherming: Continu monitoring en snelle interventie bij afwijkingen.
– Noodbescherming: Voorziet in een systeem dat snel reageert in onverwachte situaties.
3. Realtime Monitoring
De batterij is uitgerust met een systeem dat voortdurend de temperatuur en spanning van de cellen bewaakt. Bij afwijkingen grijpt het systeem direct in om de veiligheid te waarborgen.
4. Actieve Drukontlasting
Dit unieke systeem helpt de zuurstofconcentratie binnen de batterij te beheersen, waardoor het risico op brand nog verder wordt beperkt.
5. Intelligent Brandblussysteem
In het onwaarschijnlijke geval van brand is de batterij voorzien van een automatisch blussysteem dat snel reageert. Binnen 15 seconden kan het systeem het vuur detecteren en blussen, wat de impact minimaliseert en de veiligheid verhoogt.
Een Veilige Energieopslagoplossing voor Thuis
De combinatie van thermisch stabiele batterijcellen, uitgebreide beschermingslagen, geavanceerde monitoring en brandpreventietechnologie maakt de Huawei LUNA2000 tot een van de veiligste opties voor thuisenergieopslag.
Voor optimale veiligheid is het echter altijd aan te raden de installatie door een gecertificeerde professional te laten uitvoeren en de batterij in een goed geventileerde ruimte te plaatsen.
Wordt mijn batterij geladen met mijn zonnepanelen-stroom?
Ja, wanneer je zonnepanelen stroom opwekken op het moment dat de batterij wordt opgeladen, wordt deze energie opgeslagen in de batterij. De slimme aansturing van Bliq bepaalt echter het optimale laadmoment op basis van de uurprijzen van stroom. Hierdoor kan het voorkomen dat je zonnepanelen stroom opwekken, maar de batterij niet wordt opgeladen. In dat geval wordt de opgewekte zonnestroom teruggeleverd aan het net.
Dankzij Bliq’s slimme aansturing laadt de batterij juist op tijdens de goedkoopste uren van de dag, waardoor je voorkomt dat je een lage prijs ontvangt voor de teruggeleverde stroom van je zonnepanelen. Zo haal je het maximale uit zowel je batterij als je zonnepanelen.
Kan ik bij stroomuitval stroom uit mijn batterij gebruiken?
Stroomuitval komt gelukkig zelden voor in Nederland. Hoewel off-grid oplossingen, waarbij een woning volledig onafhankelijk van het elektriciteitsnet functioneert, mogelijk zijn, vereisen ze aanzienlijke aanpassingen aan de meterkast. Daarnaast zijn krachtige omvormers en batterijen met hoge capaciteit nodig, wat resulteert in flinke investeringen die zich in Nederland meestal niet terugverdienen, aangezien netuitval hier zeer zeldzaam is.
De Bliq thuisbatterij is ontworpen om samen te werken met het elektriciteitsnet door overtollige groene stroom op te slaan en te leveren wanneer daar behoefte aan is. Daarnaast beschikt de batterij over een back-up functie, waarbij een contactdoos kan worden aangesloten. Bij een stroomuitval kunnen zo enkele essentiële apparaten van stroom worden voorzien, zolang er voldoende energie in de batterij beschikbaar is op het moment van de storing.
Wat is een Energiemanager?
De energiemanager is een geavanceerd Energie Management Systeem dat jouw thuisbatterij slim aanstuurt. Door verbinding te maken met je thuisbatterij en gebruik te maken van speciale software, kun je energie efficiënt verhandelen op de day-ahead markt. Dit zorgt ervoor dat je altijd profiteert van de beste tarieven. De prijs van de energiemanager is inclusief installatie, die wordt uitgevoerd door een van onze gecertificeerde installateurs, zodat je zonder zorgen kunt beginnen met besparen.
Hoe werkt de installatie van een energiemanager?
Na het plaatsen van je bestelling ontvang je een e-mail waarin je wordt uitgenodigd om een werkvoorbereidingsgesprek in te plannen. Tijdens dit gesprek bereiden we de installatie voor en stellen we een datum vast voor de daadwerkelijke plaatsing.Op de afgesproken datum komt de installateur bij je langs om de energiemanager te installeren. Dit proces duurt ongeveer 2 à 3 uur. De installateur zorgt ervoor dat alles volledig naar tevredenheid is geïnstalleerd voordat hij vertrekt. Na de installatie ontvang je de factuur voor jouw bestelling.
Wat is de garantie op een energie management systeem
Voor alle energiemanagers geldt een fabrieksgarantie van 2 jaar.
Installatie
Hoeveel ben ik kwijt aan installatiekosten?
Bij de thuisbatterij zijn alle installatiekosten inbegrepen in de totaalprijs. De vermelde prijs is vast, eventueel meerwerk wordt vooraf met u besproken Als je zowel zonnepanelen als een thuisbatterij wilt aanschaffen, raden we je aan om contact met ons op te nemen.
Slimme meter
Wat is een Slimme meter
Een slimme meter is een digitale elektriciteits-en gasmeter die zowel op locatie als op afstand kan worden uitgelezen. Zo worden je meterstanden bijvoorbeeld op afstand aan je netbeheerder doorgegeven. De slimme meter is een vervanging voor de analoge kilowattuurmeter en gasmeter.
Kan een EMS alle slimme meters uitlezen?
Jazeker, het is met een EMS mogelijk om alle slimme meters die in Nederland & Vlaanderen gebruikt worden uit te lezen.Nederland
Alle in Nederland voorkomende slimme meters met versie 2.2 en hoger worden ondersteund.
Landis+Gyr
ISKRA
Kamstrup
Kaifa
Sagemcom.
Dit geldt tot en met 3x80A hoofdaansluitingen.
Privacy
Hoe zit het met de privacy?
De leverancier van de EMS verzamelt gegevens van je slimme meter, omvormer en alle andere aangesloten apparatuur. Deze data is en blijft volledig jouw eigendom. Wij slaan je gegevens op op servers binnen de EU, waardoor ze onder de strikte Europese privacywetgeving vallen. In samenwerking met je installateur sluiten we een data-uitwisselingsovereenkomst af om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig worden behandeld. We gebruiken deze data om analyses uit te voeren en onze algoritmen te verbeteren. Voor meer informatie over hoe we met jouw gegevens omgaan, kun je onze privacy- en cookieverklaring raadplegen.
Retourvoorwaarden thuisbatterij
Ik wil afzien van de installatie, waar moet ik rekening mee houden?
Tot 2 weken vóór de geplande installatiedatum kun je je installatieafspraak kosteloos annuleren. In dat geval storten we de aanbetaling volledig terug en annuleren we jouw order bij Bliq. Als je echter binnen 2 weken vóór de installatie besluit te annuleren, brengen we annuleringskosten in rekening die gelijk zijn aan de reeds betaalde aanbetaling.
Hoe kan ik mijn bestelde producten retourneren?
Voldoen onze producten na ontvangst toch niet aan jouw verwachtingen? Dan heb je het recht om binnen 14 dagen na ontvangst aan ons door te geven dat je je bestelling wilt retourneren, zonder opgave van reden. Vervolgens heb je nog eens 14 dagen de tijd om de producten door ons te laten retourneren. Je ontvangt dan het volledige orderbedrag terug, minus de kosten voor de installatie die reeds heeft plaatsgevonden, inclusief eventuele verzendkosten. Wij zullen het bedrag terugbetalen via dezelfde betaalmethode als waarmee je het orderbedrag hebt voldaan. Als de order nog niet volledig aan ons is betaald, sturen we je een creditfactuur voor het verschuldigde bedrag.
Hoe worden de producten retour genomen?
Indien je gebruik maakt van jouw herroepingsrecht, dienen de producten, waar mogelijk, met alle geleverde toebehoren in de originele staat en verpakking aan ons te worden geretourneerd. Als retourneren in de originele verpakking niet meer mogelijk is, ben je verantwoordelijk voor een correcte verpakking, zodat de producten in goede staat bij ons aankomen.
Wat is de wijze van retourneren en welke kosten zijn hier aan verbonden?
Gezien de afmeting en kwetsbaarheid van de producten komen wij het pakket graag bij je thuis ophalen. Dit wordt door ons verzorgd. De kosten voor het ophalen van de producten bedragen €250,- en zijn voor jouw rekening. Als je ervoor kiest om zelf voor het retour sturen te zorgen, verzoeken we je om dezelfde kwaliteitsstandaard aan te houden, zodat de producten in goede staat bij ons aankomen.
Indien de producten al geïnstalleerd zijn en wij deze moeten laten de-installeren, komen ook deze kosten voor jouw rekening. De kosten voor de-installatie en het retour nemen van de producten bedragen €1.000,-.
Om gebruik te maken van je herroepingsrecht, kun je retour-formulier invullen. Zoals aangegeven, zullen wij het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van je retour terugstorten, mits het product in goede orde door ons is ontvangen.
Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat het bij retourzending goed verpakt is.